Nieuws
"Ik zou sowieso geboren zijn"
Petra Kroon maakte een kunstproject over DES.
Waar haar ambities Petra Kroon ook brengen, het gaat bij haar altijd over maatschappelijke betrokkenheid. “Ik geloof niet in mooi, ik geloof in raken,” zegt zij op haar website.
In een studieproject voor haar opleiding aan de Fotoacademie in Amsterdam, gaf Petra het DES-verhaal een gezicht. De aanwezigen op onze DES-bijeenkomst op 15 juni hadden de primeur: daar toonde Petra haar beelden en vertelde zij over de achtergrond van het project. Maar Petra wil de beelden verder de wereld in brengen. Er zijn plannen voor een tentoonstelling en een boek.
Na haar afstuderen aan de Academie voor Journalistiek in Tilburg werkte Petra als beeldmaker en (hoofd)redacteur van diverse tijdschriften en tv programma’s. Al voordat het een bekend begrip werd, zette zij zich in voor sociaal ondernemerschap. Het begon met een blog, en mondde uit in de oprichting van de eerste glossy over het onderwerp, de QPQ.
Beeld vond Petra altijd al belangrijk, en om zich hier verder in te bekwamen startte zij in 2016 aan de Fotoacademie. Na de afronding van deze studie wil zij mogelijk een Master gaan volgen aan de Kunstacademie in Den Haag.
Eerdere projecten van Petra gingen o.a. over een zwarte kerk in Amsterdam Zuid-Oost en over vluchtelingenvrouwen. En nu is daar dus het project over DES: “Ik zou sowieso geboren zijn.”
“Naast alle schadelijke gevolgen die DES had, bleek ook dat het helemaal niet geholpen heeft om miskramen te voorkomen, zoals werd beweerd. Vandaar die titel,” legt Petra uit. En zij gaat verder: “Dit project is anders dan mijn andere projecten, omdat ik als DES-dochter zelf met het onderwerp te maken heb. Bij mijn andere projecten was ik beschouwer, nu ben ik onderdeel.” De foto’s vertellen daarom niet alleen het algemene DES-verhaal, maar ook het persoonlijke verhaal van Petra zelf. Zo is er de foto van Petra’s moeder in haar ziekbed (zij overleed aan borstkanker) en een foto van een goede vriendin van Petra, ook een DES-dochter, die kort geleden aan kanker overleed. Daarnaast zijn er beelden van de pillen waar het om ging, en een aangrijpende serie over de ontwikkeling van een embryo, afgezet tegen het aantal pillen dat volgens oplopende dosering door de DES-moeders geslikt werd.
Ook de serie foto’s die Petra maakte van DES-dochters en hun moeders zijn onderdeel van het project. Prachtige beelden, als stille getuigen van de rol die DES in hun levens heeft gespeeld en nog speelt. “Het maken van deze foto’s en de gesprekken die ik met de vrouwen voerde, hadden ook een andere lading dan in mijn eerdere projecten. De vluchtelingenvrouwen bijvoorbeeld voelden wel mijn empathie, maar bij DES-dochters gaat dat verder. Zij voelden dat ik hen snap.”
Op dit moment onderzoekt Petra de mogelijkheden om haar kunstproject in boekvorm uit te geven. Daarnaast zou zij de foto’s graag willen tentoonstellen.
Het DES Centrum ondersteunt Petra graag in haar plannen. “Het project van Petra geeft op een bijzondere manier weer wat wij nog dagelijks proberen uit te dragen,” zegt Sylvia de Kuijer, voorzitter van het DES Centrum. “Niet alleen blijft de geschiedenis van DES belangrijk, maar ook de boodschap: DES is nog niet voorbij.”
Petra doet hierbij een oproep aan de lezers van dit artikel voor tips over het in eigen beheer uitgeven van een boek. Ook hoort zij het graag als iemand ideeën heeft over een locatie voor haar fototentoonstelling.